"You are what you buy"


Eppen zuhog az eso es nem tudok haza menni, igy gondoltam toltsuk ki hasznosan az idot egy blog bejegyzessel. Legutobbi otletemet Tokyo varos metrojaban talaltam meg es nagyon elszomorodtam. A kep is errol arulkodik, vagyis, "az vagy amit vasarolsz" forditva magyarra a bankkartyakat ajanlo ceg szlogenjet. Elgondolkoztato, tomor es velos mondat, mi tagadas. Valoszinu busas jutalmat is kapott a kitalaloja. Erdekes modon manapsag mas hasonlo celzatu reklam szoveget latni mas orszagokbn, legutobb Magyarorszagon jelent meg egy elektronikai es szorakoztato ipari cikkeket arusito ceg jelmondta, mely szerint a vasarlo hulye ha nem vasarol es nem unnepel. Hova jutottunk? Miert kell nekem hulyenek lennem ha eppen nincs kedvem vasarolni? A tobbi reklam is azt sugallja, hogy ha nem markas inget, cipot, sport felszerelest viselunk, netan nem kvarkra emlekezteto jelzes van a kocsinkon akkor az mar hasznalhatatlan vagy osdi.

Ketsegtelen egy fogyasztoi tarsadalom ivadekai es varomanyosai vagyunk, de azert nem kellene ilyen melyre sullyedni. Megint csak szegeny Ady jut eszembe es ha latna ezt a mondatot forogna a sirjaban. Mindent a penz ural? Hova lettek az ertekek. No persze az is igaz, hogy juhaszbol is lehet ma-holnap elnok Romaniaban es mindennek, valljuk be nem a karizma es a politikus vena, hanem sokkal inkabb a vicces kulso, a kirivo butasag, a nyelvi botlasok meg a temerdek penz az oka. Manapsag erkolcsi ertekerol mar csak mult idoben beszelhetunk es ezt sugallja a tarsadalom is, hogy ezen ertekeknek mar nincs helyuk ebben a modern, uj vilagban. Szerencsere Bolyai apjanak cimzett leveleben nem errol az "ujj" vilagrol szamol be. Abban a vilagban csak ertelem, erzelem es zsenialitas volt. Ma mar az uj vilag a penzt jelenti es semmi mast. Meg hova tudunk sullyedni? ....

0 Comments:

Post a Comment